Riepas ir tās, kas veido saskari starp auto un ceļa virsmu. Iespējams, tās nodilst vairāk nekā jebkurš cits komponents, bet visas četras riepas nenodilst vienmērīgi. Tāpēc riepu rotācija ir prakse, ko izmanto, lai pagarinātu riepu veiktspēju un kalpošanas laiku. Periodiska automobiļu riepu rotācija nodrošina pēc iespējas vienmērīgāku nodilumu. Tāpec tiklīdz iegādāsieties jaunas vasaras riepas, sekojiet līdzi, cik bieži veiciet riepu rotācijas, lai nodilums būtu vienmērīgs.
Kas ir riepu rotācija?
Priekšējās riepas iztur lielāku spiedienu nekā aizmugurējās riepas. Automašīnas riepu rotācija ietver sistemātisku aizmugurējo un priekšējo riepu pārvietošanu, lai laika gaitā saglabātu vienmērīgu protektora nodilumu.
Vai riepu rotācija ir obligāti nepieciešama?
Riepām transportlīdzekļa priekšpusē ir jāuzņemas lielāks svars nekā aizmugurējām riepām. Turklāt, paātrinoties, griežot stūri, bremzējot un veicot citas braukšanas darbības, priekšējās riepas tiek vairāk noslogotas. No otras puses, aizmugurējās riepas nodilst tikai bremzēšanas un vilkmes dēļ.
Pieņemsim, ka Jūs nemainiet riepas, tad priekšējās riepas nodils ātrāk. Šis nevienmērīgais nodilums samazina riepu kalpošanas laiku un transportlīdzekļa veiktspēju. Tāpēc eksperti iesaka veikt riepu rotāciju ik pēc 10 000 kilometru vai 6 mēnešiem, atkarībā no tā, kas notiek vispirms. Jūs pat varat saskaņot automašīnas riepu rotācijas ciklu ar motora eļļas maiņas ciklu.
Riepu rotācijas modelis
Riepu rotācija ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kā uzturēt automašīnas veiktspēju. Ja šis process tiek veikts pareizi, tas var palielināt degvielas patēriņa efektivitāti un pagarināt riepu kalpošanas laiku.
Automašīnas riepu rotācijas virziens ir atkarīgs no riepu tipa un transportlīdzekļa.
Ir trīs veidi, kā rotēt riepas:
1. X-veida
X veida rotācija būs piemērota, ja Jums pieder priekšpiedziņas transportlīdzeklis. Pārvietojiet riepas pa diagonāli, lai tās pāriet no vienas ass uz otru. Tādējādi priekšējā kreisā riepa ieņem labās puses pozīciju uz aizmugurējās ass un tā tālāk.
2. Aizmugurējais krusteniskais modelis
Aizmugurējās riepas jāpārvieto uz priekšējo asi, nemainot secību. No otras puses, priekšējās riepas tiek pārvietotas uz aizmugurējo asi pa diagonāli, mainot secību. Šis modelis ir piemērots pilnpiedziņas, aizmugures piedziņas vai 4×4 piedziņas automobiļiem.
3. Uz priekšu šķērsvirzīts raksts
Uz priekšu vērsts krusts, iespējams, ir visizplatītākais riteņu rotācijas modelis priekšpiedziņas transportlīdzekļiem. Ievērojot šo modeli, priekšējās riepas jāpārvieto tieši uz aizmuguri, nemainot to secību. Aizmugurējās riepas nonāk uz priekšējās ass pa diagonāli, mainot secību.
Visu riteņu piedziņas automašīnas parasti ir jutīgas pat pret nelielām riepu atšķirībām.
Kad jārotē transportlīdzekļa riepas?
Parasti transportlīdzekļa riepas ieteicams rotēt pēc katriem 10 000 kilometriem. Tomēr var būt arī citi iemesli, kādēļ riteņus vajadzētu rotēt biežāk.
- Lieli attālumi, lielas kravas: Ja bieži braucat lielus attālumus ar smagām kravām, automašīnai var būt nepieciešama biežāka riepu rotācija nekā parasti.
- Liels ātrums, nevienmērīgs nodilums: Ja bieži braucat ar lielu ātrumu un novērojat nevienmērīgu protektora nodilumu, ir lietderīgi rotēt riteņus.
- Dzirdams troksnis: Ja pat uz gluda ceļa riepas rada jūtamu čaukstošu troksni, pārbaudiet, vai riepas nav pārmērīgi nodilušas kādā vietā.
Lietas, kas jāatceras, rotējot automašīnas riepas
Automašīnas riteņu rotāciju parasti ir ieteicams veikt profesionālim. Tomēr, ja nolemjat to veikt pats, jāatceras dažas lietas. Rotējot riepas no priekšpuses uz aizmuguri un no aizmugures uz priekšpusi, pārliecinieties, ka visām četrām riepām ir vienāds izmērs. Ja riepām ir virziena protektora raksts, riepas jārotē, ņemot vērā bultiņas uz to sānu malām.