No šī gada 1. maija cilvēkiem vecumā no 15 līdz 64 gadiem būs obligāta personas apliecība jeb elektroniskā identifikācijas (eID) karte. Savukārt pensionāriem pārejas periods ir vēl septiņus gadus jeb līdz 2030. gada 31. decembrim.
Šeit gan jāņem vērā, lai sabiedriskajā transportā varētu saņemt maksas atvieglojumus (piemēram, invalīdi, represētas personas u.c), aktīva eID karte būs nepieciešama šī gada pirmajā pusē arī tiem, kuri vecāki par 64 gadiem.
Idejas autore par obligātu eID karti ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). «Šajā brīdī mūsu valsts un sabiedrība ir sasniegusi tādu digitālās attīstības līmeni, ka turpmākai kvalitatīvai pakalpojumu elektronizācijai mums jau kļūst kritiski svarīgi nodrošināt drošu, uzticamu personas elektronisko identifikāciju — veidu, kā persona var apliecināt, ka tā ir tieši viņa elektroniskajā vidē. Aizvien vairāk valsts un pašvaldību pakalpojumu kļūst pieejami elektroniski vai pat vēl vairāk — tikai elektroniski. Tas nozīmē, ka arvien vairāk samazinās iespējas saņemt šos pakalpojumus klātienē,» skaidro VARAM Valsts pārvaldes pakalpojumu attīstības departamenta direktors Uģis Bisenieks.
Šobrīd personu identifikācija valsts sniegtajiem
elektroniskajiem pakalpojumiem notiek, izmantojot vairākas identifikācijas metodes (tostarp internetbanku identifikāciju) ar atšķirīgu tiesisko pamatu, drošības līmeni un lietojamību. VARAM norāda, ka turpmāk eID karte būs vienots, valsts garantēts personas elektroniskās identifikācijas līdzeklis gan Latvijā, gan ārpus tās robežām. Vienlaikus VARAM vērš uzmanību — grozījumi neparedz, ka pakalpojumi turpmāk būs pieejami tikai elektroniski, proti, tos joprojām varēs saņemt arī citos veidos, skaidrots portālā lvprotals.lv.
Apliecināt identitāti un bez maksas parakstīt elektroniskos dokumentus iespējams arī ar mobilo lietotni eParaksts mobile, kas ir bez maksas, un tās saņemšanai var pieteikties portālā eparaksts.lv. Šādā gadījumā nav neieciešams karšu lasītājs, taču, ja ar viedierīcēm attiecības uz «jūs», bet kādā gadījumā nepieciešams izmantot eparakstu vai elektroniski apliecināt savu identitāti, var vērsties pašvaldībā.
Talsu novadā gatavi palīdzēt
Tiem cilvēkiem, kuriem mājās nav datora un/vai pašiem sava eID karšu lasītāja, vai nav iespējams tos iegādāties, vai arī trūkst prasmes, lai risinātu šos jautājumus, pēc palīdzības iespējams vērsties pašvaldības Klientu apkalpošanas centros. Lai cilvēks varētu sevi apliecināt šajā Klientu apkalpošanas centrā un attiecīgajā elektroniskajā pakalpojumā, līdzi ir jāņem sava eID karte.
Kā informē Talsu novada pašvaldības Sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste Marta Rake-Lasmane, jau šobrīd visos Talsu novada Klientu apkalpošanas centros (Talsos, Dundagā, Rojā un Mērsragā) tiek sniegta palīdzība un atbalsts ar eID kartēm un elektroniskajiem parakstiem, jo visos centros ir karšu lasītāji.
Ja iedzīvotājiem pēc palīdzības ērtāk vērsties tuvējā bibliotēkā, arī tas ir iespējams. «Talsu Vēstis» vaicāja vairākās novada bibliotēkās, vai viņiem ir eID karšu lasītāji un vai viņi ir gatavi tam, ka šajā gadā iedzīvotāji pēc palīdzības, visticamāk, vaicās biežāk. Pastendes bibliotēkā karšu lasītājs esot, bet līdz šim pēc tā pieprasījums no iedzīvotāju puses neesot bijis. Kaltenes bibliotēkā ir sarūpēti jau trīs karšu lasītāji. «Līdz šim bijis tikai viens gadījums, kad cilvēkam to vajadzēja, bet domāju, ka nākamgad tas varētu būt biežāk, tāpēc esam jau sagatavojušies,» stāsta Kaltenes bibliotēkas vadītāja Egita Jansone. Savukārt Talsu Galvenajā bibliotēkā lasītavā visi datori aprīkoti ar karšu lasītājiem. «Iedzīvotāji var droši nākt un izmantot šos datorus. Mūsu darbinieki sniedz konsultācijas un palīdzību iedzīvotājiem ar dažādiem pakalpojumiem un dokumentu aizpildīšanu,» teic Talsu Galvenās bibliotēkas direktore Rita Alkšbirze.
Lai izgatavotu eID karti,
ir jāvēršas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP), iepriekš pierakstoties. Par kartes izgatavošanu jāmaksā valsts nodeva 15 eiro, pensionāriem — 5 eiro. Karte personām no 20 gadu vecuma būs derīga desmit gadus, no pieciem līdz 20 gadiem — piecus gadus, bet bērniem līdz piecu gadu vecumam — divus gadus.
Saņemot karti, jāņem vērā, ka tiek izsniegta aploksne ar iekļautiem PIN kodiem (PIN1 un PIN2), kā arī PIN atbloķēšanas kodu jeb PUK. Par šo kodu drošību īpaši jāpiedomā, lai dati nenonāktu krāpnieku rokās. PIN kods ir nepieciešams gan dokumentu elektroniskai parakstīšanai, gan identitātes apliecināšanai. Ja personai jau ir eID karte, bet PIN kods pazaudēts, ir jāvēršas PMLP, iepriekš pierakstoties.
eID karte — arī sabiedriskajā transportā
2023. gada pirmajā pusgadā reģionālajā sabiedriskajā transportā stāsies spēkā jauna sistēma. Braukšanas maksas atvieglojumus pasažieri varēs izmantot, reģistrējot derīgu, Latvijā izdotu personas apliecību jeb eID karti. Citas apliecības (piemēram, invalīdu, daudzbērnu ģimeņu, represēto personu u. c.) braukšanai sabiedriskajā transportā vairs nebūs nepieciešamas.
Plānotās izmaiņas primāri attieksies uz personām ar 1. un 2. grupas invaliditāti, personām līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, apliecības «Goda ģimene» īpašniekiem, politiski represētajām personām, nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, bērniem bāreņiem un bez vecāku apgādības palikušiem bērniem, kas braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā izmanto valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus. Kopumā valsts noteiktie atvieglojumi braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā pienākas aptuveni 280 000 iedzīvotāju. eID karte kalpos kā personas identifikācija biļetes saņemšanai ar atlaidi gan sabiedriskajā transportā, gan biļešu tirdzniecības vietās iepriekš pārdošanā.
Aicina neatlikt kartes saņemšanu uz pēdējo brīdi
Ja pasažierim, kurš arī turpmāk vēlas izmantot valsts piešķirtās atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā, vēl nav Latvijā izdotas eID kartes, Autotransporta direkcija aicina doties uz jebkuru no 29 Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) nodaļām un šādu karti saņemt. Pēc jaunas kartes jādodas arī tiem, kuriem eID karte ir izsniegta līdz 2019. gada 1. septembrim, jo tajās nav pieejama Autorizētās identifikācijas sīklietotne (AIF). Gadījumā, ja pasažieriem ir Latvijā izdota eID karte, kas izsniegta laika posmā no 2019. gada 2. septembra līdz 2021. gada 27. decembrim, nepieciešams aktivizēt tās funkcionalitāti. To iespējams izdarīt Ceļu satiksmes drošības direkcijas Klientu apkalpošanas centros un PMLP vai kādā no Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centriem, līdzi ņemot eID karti un PIN kodu. Ja PIN kodi ir nozaudēti, karti iespējams aktivizēt kādā no PMLP nodaļām. Autotransporta direkcija aicina pasažierus neatlikt eID kartes saņemšanu vai funkcionalitātes aktivizēšanu uz pēdējo brīdi, bet veikt iepriekš minētās darbības savlaicīgi!
«Ir ļoti daudz nezināmā»
AS «Talsu autotransports» Pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Mareks Bidzāns cer, ka līdz vasarai šo jautājumu izdosies sakārtot. «Pašreiz tas viss ir tikai uz papīra. Lai atpazītu eID kartes, kases aparātos un autoostā nepieciešama speciāla programma. Pusgada laikā jāievieš jaunā kārtība, bet, kā tas viss notiks, neviens precīzi nemāk pateikt. Ir ļoti daudz nezināmā. Sākumā bardaks būs liels — cilvēki atkal vainos autobusu šoferus. Daži vispār nesaprot, kas tā par karti, kur tā jāaktivizē… Ceru, ka informācija tiks aktīvi izplatīta un cilvēki tiks apziņoti. No savas puses demonstrēsim autoostā videomateriālu un autobusos izvietosim uzlīmes. Mums, pārvadātājiem, izmaiņas parasti nāk diezgan grūti, jo viss smagums tiek uzlikts uz mūsu pleciem. Jāņem vērā arī tas, ka visiem pārvadātājiem vēl nav jaunie kases aparāti,» izaicinājumus jaunās kārtības ieviešanas procesā ieskicē M. Bidzāns.