Sabilē atklāj Arvīda Endziņa izstādi

Sabilē atklāj Arvīda Endziņa izstādi

2. novembrī Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centrā atklāja metālmākslinieka Arvīda Endziņa izstādi «Nulles līmenis», kurā aplūkojami dažādu metālu darbi. Izstāde ir kā lielisks papildinājums mākslinieka 60 gadu jubilejai.

«Mēs visu mūžu mācāmies, ejam skolā, kaut ko apgūstam, taču pienāk viens brīdis, kad liela izaugsme vairs nenotiek, vismaz mums pašiem tā šķiet. Tad nulles līmenis ir kā galīgais līmenis, jo mēs atrodamies zem tā,» izstādes nosaukumu skaidro metālmākslinieks.

Atklājot izstādi, mākslinieks apmeklētājus iepazīstina ar darbu izvietojumu, jo izstādei ir divas daļas — pirmajā stāvā atrodas darbi, kuros vērts iedziļināties un izprast to nozīmi, bet otrajā stāvā aplūkojami uz humoru vērsti mākslas objekti. «Es te šodien neizstādītu izstādi, ja nebūtu iepazinis iepriekšējo saimnieci Gintu Petru, ar kuru mēs esam pazīstami 55 gadus, varbūt pat vairāk…» smaidot teic Arvīds Endziņš. «Jāsaka arī milzīgs paldies burvīgajai komandai, kas šeit darbojas pašlaik, jo, te ierodoties, vismaz 99 procenti jau bija izdarīti — viss bija salikts pa vietām. Man tā ir bijis tikai vienu reizi mūžā — Valmieras muzejā. Parasti ir tā, ka mākslinieks zina vislabāk, kur darbus izkārtot, jo kāds cits var izlikt ne tā, bet viss bija salikts perfekti!»

Izstādē apskatāms arī darbs, kas veidots no koka, ko mākslinieks darināja kopā ar savu dēlu. /Autores foto/

Darbi ar īpašu nozīmi

Māksliniekam bažas radīja telpas sienas, jo lielu daļu no tām aizņem logi, tāpēc nācies piedomāt, cik un kādus darbus vest, lai varētu izstādīt pietiekami daudz objektu, kuri jākarina pie sienas. «Šeit aplūkojami darbi no iepriekšējām izstādēm, bet ir arī darbi, kuri veidoti speciāli šai izstādei,» teic A. Endziņš. Tā divas dienas pirms izstādes tapis arī darbs ar īpašu nozīmi. «Mēs ar brāli pagājušajā gadā sākām aizrauties ar bušu ķeršanu jūrā, tāpēc viens darbs šeit ir par mums. Darbā esam attēloti mēs abi makšķerējot,» atklāj Arvīda brālis Jānis Endziņš.

Mākslinieka radītais darbs, kur attēlots pats Arvīds un viņa brālis Jānis, makšķerējot butes. /Autores foto/

Uz izstādes atklāšanu ieradās arī bijusī Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centra vadītāja Ginta Petra, kura pavēstīja, ka arī viņa pati ir kā staigājošs Arvīda Endziņa mākslas darbu objekts. «Mēs ar Arvīda sievu šodien esam izdaiļojušās ar mākslinieka darinātajām rotām,» atklāj Ginta Petra. «Man paveicies, ka manai sievai ir tikai viens ausu caurums, jo man ir jātaisa tikai viens auskars, nevis divi vienādi, kas ir garlaicīgi,» piebilst A. Endziņš.

Izstāde maina darba laiku

Izstādes atklāšanā izskanēja ideja, ka Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centrs varētu strādāt pat ilgāk, nekā ierasts, lai mākslinieka darbus varētu baudīt pavisam citā noskaņā. «Arvīds ir ne tikai metāla, bet arī gaismas mākslinieks,» stāsta Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centra vadītājs Jaroslavs Romanovičs. «Tie darbi, kas ir izstādīti pie mums, diennakts tumšajā laikā izskatās daudz citādāk, tāpēc mēs plānojam šīs izstādes laikā kampaņveidīgi vērt vaļā durvis arī vakaros. Informāciju par šādiem vakariem noteikti publicēsim Facebook profilā.»

Tāpat liela daļa darbu, ko apmeklētāji dzīvē nevar apskatīt, ir dažādas mākslinieka veidotas balvas. «Balvas izstādē var aplūkot tikai digitālajā versijā. Jūs pat nevarat iedomāties, cik daudz balvu viņš pa šiem gadiem ir uztaisījis!» bilst Arvīda brālis Jānis Endziņš. «Tās, protams, stāv goda vietās pie balvu saņēmējiem, tāpēc izstādē nevar izvietot. Man personīgi ļoti patīk, kā viņš taisa savus darbus, man mājās ir daži mākslas objekti, bet viņa veidotas balvas diemžēl man nav.» «Ar balvām ir sarežģīti,» dalās mākslinieks. «Balvai vienmēr ir kaut kas jāsimbolizē, tāpēc parasti ir diezgan skaidrs, ko pasūtītājs tur vēlas redzēt. Tās balvas, kur nav precīzu uzstādījumu, sanāk vislabāk, jo varu brīvi, ar prieku strādāt.»

#sif_maf2024