Talsos top Andra Kalnozola grāmatas «Kalendārs mani sauc» ekranizējums

Talsos top Andra Kalnozola grāmatas «Kalendārs mani sauc» ekranizējums

 

 

Režisora Jura Poškus komanda kā vispiemērotāko vietu filmai «Kalendārs mani sauc» radusi tieši šeit, Talsos. Filmas mākslinieks Toms Grīnbergs stāsta, ka tā esot bijusi loģiska izvēle. Filmas galvenais varonis Oskars ir talsinieks un arī grāmatas «Kalendārs mani sauc» autors Andris Kalnozols ir talsinieks. Šeit ir autentiska vide konkrētās filmas vajadzībām.

«Nav pārāk grūti inscinēt vidi, jo grāmata mums dod diezgan lielu socreālismu, tāpēc mēs pieņēmām lēmumu nevis būvēt interjeru studijā, bet atrast to uz vietas. Tas bija mans uzstādījums. Tā vide jau mums daudz ko dod, mums atliek tikai pielāgot». Sarunā T. Grīnbergs atzina, ka autentiskās vides meklējumiem Talsos ir bijis arī emocionāls iemesls, jo arī pats Toms ir ar Talsu saknēm. «Man tā ir kā atgriešanās bērnības sajūtās».

«Mēs nomainījām sienas krāsu, atvedām mums nepieciešamās mēbeles un mazliet visu pārbīdījām, pārējais jau te bija, pat virtuve bija diezgan autentiska,» stāsta T. Grīnbergs.

Meklēšanā izsludināta kabaču tantes māja

Toms Grīnbergs «Talsu Vēstīm» atzīst, ka, strādājot pie filmas uzņemšanas, ir jābūt ļoti fleksiblam. «Process man laikam ir svarīgāks par mērķi, jo, ja tu uzliec vienkārši kaut kādu mērķi, uz kuru ej, tad baigi bieži sanāk vilšanās, it īpaši šajā projektā — ir jābūt ļoti fleksiblam. Tu vienu dienu izdomā tā, bet otrā dienā viss tavs kāršu namiņš sabrūk, tad ir bēdīgi, tāpēc nākas pielāgoties, būt visu laiku tādā improvizācijas režīmā. Lūk, piemērs — te es varētu izsludināt meklēšanā kabaču tantes filmēšanas vietu (māju, kurā pēc scenārija dzīvo veca sieviņa, kura  audzē un konservē kabačus – red.) , jo, kā jau es teicu – viss mainās. Es šo telpu sākotnēji gribēju kā kabačtantes māju, bet otrajā stāvā Oskara dzīves vietu, bet — kad uzliec kameru un paskaties, kā tas izskatās kadrā, saproti, ka neder, atkal sabrūk kāršu namiņš.» Šis meklēšanas jeb kā pats mākslinieks saka «puzles kauliņu likšanas» process esot visinteresantākais darbs, bet, pateicoties mājas saimniekiem, neesot lielu grūtību visu «salipināt kopā», jo vide filmai ir ļoti pateicīga, turklāt filmēšanas komandai esot dota diezgan liela brīvība. «Mēs nomainījām sienas krāsu, atvedām mums nepieciešamās mēbeles un mazliet visu pārbīdījām, pārējais jau te bija, pat virtuve bija diezgan autentiska,» stāsta T. Grīnbergs un piebilst, ka, protams, viņu kā komandas uzdevums ir ne tikai visu pārkārtot filmas vajadzībām, bet pēc tam arī salikt visu atpakaļ tādā stāvoklī, kādā māju lietošanai saņēmuši.

Uz jautājumu, vai šī ir vienīgā filmēšanas vieta, mākslinieks sākumā atbild izvairīgi, jo tas esot filmēšanas procesa noslēpums. Tomēr mums pačukstēja, ka šis tas tikšot piefilmēts arī galvaspilsētā. «Tā jau ir tā kino burvība – tu esi istabā, tu atver durvis un tur var būt kaut vai Manhetena.»

Filmēšana notiek kādā mājā līdzās Talsu ezeram.
Filmēšana notiek kādā mājā līdzās Talsu ezeram.

Brāļi lietuvieši mīl Talsu Oskaru

Šī filma top kā Latvijas un Lietuvas kopražojums. «Mēs piesaistām Lietuvas kinocentra finansiālo atbalstu, būs arī divi Lietuvas aktieri, kā arī filmas pēcapstrāde notiks Lietuvā,» stāsta filmas producente Madara Melberga. Grāmata ir tulkota arī lietuviešu valodā, turklāt, ar lieliskiem panākumiem. «Cik man zināms, tā Lietuvā ir izdota jau otro reizi, tāpēc paredzu tur labus filmas panākumus. Klaipēdā februārī taps arī izrāde «Kalnendārs mani sauc», ko iestudēs režisors Elmārs Seņkovs ar lietuviešu aktieriem. Jāpiebilst, ka mēs Baltijas reģionā vispār mēdzam veidot kopproduktus. Dabiskas vajadzības filmēt Lietuvā mums nebija, tāpēc mēs meklējām kaut kādu lietuviešu ieguldījumu, un šis ir brīnišķīgs variants. Lietuviešu aktieri spēlēs skaisto meiteni un viņas puisi, kuriem nav tekstu, līdz ar to viņi filmā būs kā tādi mītiskie tēli, līdzīgi kā grāmatā šie tēli bija mītiski, bez teksta,» skaidro producente. Jāpiebilst, ka Lietuvā arī ir plānota pirmizrāde. Lietuvā filma tiks izrādīta latviešu valodā ar lietuviešu valodas subtitriem, lai nezaudētu aktieru dabiskās intonācijas.

«Tikko ekrānā parādā svešs cilvēks, mums viņš ir jāraksturo, lai skatītājs viņu saprot. Tas ir visgrūtākais,» atzīst J. Poškus.

Radošie izaicinājumi

Jāatzīst, ka mums tas bija izaicinājums saskaņot laikus ar filmēšanas grupu, kad drīkstam netraucēti iejaukties filmēšanas procesā un tikt pie foto kadriem un intervijām, tomēr ar trim piegājieniem un nakts vizītes pie filmēšanas grupas viesnīcā, tikām pie plānotām sarunām, lai jums rastos lielāks priekšstats par filmas uzņemšanas norisi. Savu redzējumu par filmēšanas procesu, cerībām par rezultātu un lielākajiem izaicinājumiem mums izstāstīja gan filmas producente Madara Melberga, gan režisors Juris Poškus, gan filmas mākslinieks Toms Grīnbergs, gan galvenās lomas jeb Oskara atveidotājs Ivars Krasts, kurš filmā ir ieplānots gandrīz katrā kadrā, tāpēc režisors atzina, ka tas ir viens no lielākajiem izaicinājumiem – izdarīt tā, lai noturētu skatītāja uzmanību uz vienu aktieri visas filmas garumā. Tomēr Ivars Krasts, protams, nebūt nebūs vienīgais tēls filmā. «Varoņu skaits noteikti ir izaicinājums, katrs viņa raksturojums, ar katru no viņiem mums ir jāpavada ekrāna laiks, jo kā tikko ekrānā parādā svešs cilvēks, mums viņš ir jāraksturo, lai skatītājs viņu saprot. Tas ir visgrūtākais,» atzīst J. Poškus.

Savukārt producente Madara Melberga atzīst, ka tomēr lielākais izaicinājums esot tieši skatītāja redzējums. «Tas ir izaicinājums ne tikai producentam, bet visai komandai! Lielākais izaicinājums, ja mēs runājam par to skatītāju, kurš ir lasījis grāmatu, jo katram iztēlē ir savs viedoklis, kā kam ir jābūt. Tas ir tas lielākais izaicinājums, jo iztēles ir daudz un dažādas, bet filma ir tikai viena!» Jāatzīst, ka M. Melgergas vārdi ir gluži vai pravietiski, jo mēs katrs pēc jebkuras izlasītas grāmatas zinām, kā tam būtu jāizskatās, kuram aktierim piestāvētu loma u.t.t., tāpēc producente iesaka šo filmu skatīties kā režisora Jura Poškus un viņa komandas redzējumu par šo stāstu. «Tā ir mūsu iztēle, ko mēs piedāvājam, mēs nemēģinām piepildīt kāda cita iztēli, jo, gluži vienkārši — tas nav iespējams.»

«Tas ir tāds bērna piegājiens pasaules izzināšanā, tā reaģēšana uz notiekošo ir nepastarpināta, tieša attieksme.»

Galvenās lomas atveidotājs Ivars Krasts atzīstas, ka viņš visvairāk, atveidojot Oskara tēlu, baidās samelot. «Lielākais izaicinājums ir būt godīgam un sevī atrast spēju būt tik naivam un atvērtam, ne dzīves nogurdinātam, kā lielākā daļa mēs esam, nebūt skeptiskam un racionālam. Tas ir tāds bērna piegājiens pasaules izzināšanā, tā reaģēšana uz notiekošo ir nepastarpināta, tieša attieksme.»

 

Informācijai:

  • Filma ir balstīta uz tāda paša nosaukuma grāmatu «Kalendārs mani sauc», ko sarakstījis talsinieks Andris Kalnozols
  • Grāmata izdota 2020. gadā izdevniecībā «Orbīta»
  • Grāmata tulkota arī armēņu un lietuviešu valodās
  • Spēlfilma iecerēta 90 minūšu garumā
  • Talsu novads filmas uzņemšanai piešķīris finansējumu 40 000 eiro apmērā
  • Filma top sadarbībā ar Lietuvu
  • Grāmatu ekranizē studija «FA Filma»
  • Galvenās lomas atveidotājs filmā – Ivars Krasts
  • Filmas režisors – Juris Poškus
  • Filmas mākslinieks – Toms Grīnbergs, producente – Madara Melberga

Raksta autore Agnese Kuplēna, foto autors Edgars Lācis.

Saistītie raksti:

Saruna ar filmas «Kalendārs mani sauc» režisoru Juri Poškus