Šobrīd jau sācies rudens brīvlaiks, bet pirms tā vēl skolēniem nopietns pārbaudījums – prezentēt sava biznesa ideju un parādīt pirmos prototipus. Tas ļāva Talsu Valsts ģimnāzijā satikties mazajam un lielajam biznesam jeb jauniešu idejas nodot jau pieredzējušu uzņēmēju vērtējumam.
Publiska savas idejas prezentēšana nav viegls pasākums, tāpēc pirms atbildīgā brīža ar spēli jauniešus mēģināja atraisīt uzņēmējs Kaspars Eihe. Jau tūlīt pēc tam viņš sēdās žūrijas krēslā un kopā ar citiem kolēģiem uzklausīja jauno biznesmeņu ideju lidojumu. “Kas man bija milzīgs pārsteigums, ka šogad ir tie paši uzņēmēji, kas bija pagājušajā gadā. Un viņiem ir interesanti. Man pašai ir milzīgs prieks, ka mazais bizness satiekas ar lielo biznesu, ka ir sinerģija, un viss notiek,” stāsta Talsu Valsts ģimnāzijas uzņēmējdarbības un sociālo zinātņu skolotāja Ieva Sebre.
Idejas ļoti dažādas, taču šogad izteikti daudz ēdamlietu, turklāt tieši puiši izpildījumā, un dažādas skaistumlietas, ar ko papildināt savu stilu. Dažiem jauniešiem šī nav pirmā pieredze skolēnu mācību uzņēmumu tirgū, un šogad viņi startē ar jaunām idejām. “Mums iepriekš bija telefona vāciņi ar apdruku, bet mēs sapratām, ka šī ideja nebija laba. Mums īsti nepirka neviens. Tad mēs izlēmām šo “Flower Fantasy”. Mums jau ir pieprasījums un ir, kas pērk. Es domāju, ka mums šī ideja ir tiešām laba. Man ļoti, ļoti patīk,” dalās SMU “Flower Fantasy” pārstāve Agneta Balode.
Skolēnu uzdevums bija prezentēt savu ideju lifta runā jeb pāris minūtēs, kā īsā lifta braucienā, kodolīgi un interesanti iepazīstināt ar savu produktu. Pēc tam jau pieredzējušie uzņēmēji uzdeva jautājumus un deva ieteikumus. “Mēs sākumā domājām, ka mums nebūs tik labi, bet pēc tā visa, ko viņi teica, mēs esam laimīgāki un pašpārliecinātāki,” stāsta SMU “Penny Frame” īpašnieks Miks Dominiks Blumbahs.
Nereti komersanti skolēniem jautāja, cik ilgs laiks nepieciešams produkta izgatavošanai, un kāda būs tā cena. Dzirdot, ka vairāku stundu darbs tiek novērtēts ar dažiem eiro, uzņēmēji mudināja cenu celt, bet uzņēmējdarbības skolotāja mierināja, ka šobrīd tikai pats sākums – cenas aprēķinu skolēni vēl tikai mācīsies. “Mums 10. novembrī būs tirdziņš, tas, diemžēl nozīmē, ka pusi no brīvlaika pavadīsim ražojot rāmjus,” teic Miks Domeniks Blumbahs.
Cik daudz mazo biznesmeņu vēlāk patiešām nokļūst lielajā biznesā, statistikas nav, bet nu viņi kļūstot redzamāki. “Tie, kas ir bijuši agrāk, šīs skolēnu mācību uzņēmumu programmas absolventi, viņi mums parādās jau reālajā vidē. Viņi nāk kā mentori un žūrijas komisijas locekļi. Ļoti svarīgi ir arī tas, ka viņi ir uzņēmumu vadītāji, ka viņi ir politikā. Viņi visur ir redzami,” stāsta Junior Achievement Latvia programmu direktore Inga Bolmane.
Savas idejas žūrijai prezentēja vairāk nekā 30 Talsu Valsts ģimnāzijas skolēnu mācību uzņēmumu.
Materiāls tapis ar Mediju atbalsta fonda finansējumu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild SIA “TV9 Pakalni”.