Talsu novada Būvvalde izstrādājusi vadlīnijas, kuras vēlas nostiprināt, lai novadā būtu vienoti principi satiksmes infrastruktūrai. 23. aprīlī tika organizēta publiska apspriede, kur Būvvaldes vadītājs Emīls Gulbis izklāstīja dažādus ieteikumus un risinājumus, kā arī uzklausīja iedzīvotāju viedokļus.
Visvairāk uzmanība tika pievērsta iedzīvotāju drošībai uz pilsētu ceļiem, lai nezaudētu arī pilsētu vēsturisko šarmu.
«Lai veicinātu drošību un estētisku vidi gājējiem, velosipēdistiem, automašīnām, esam sagatavojuši vadlīnijas. Izveidojām trīs grupas: ielas, kas atrodas pilsētas vēsturiskajos centros, pilsētu ielas un tranzīta ielas. Lai veiktu izmaiņas, ir nepieciešams izstrādāt attiecīgas infrastruktūras izvērtējumu, kurā norādītas neatbilstības un riski. Pēc tā tiek sagatavots projektēšanas uzdevums, iekļaujot nosacījumus, kas novērš radītās nepilnības un ievieš uzlabojumus drošībai. Tālāk veido iepirkumu, tad seko projektēšanas gaita un būvniecība,» izklāsta Emīls Gulbis.
Vecpilsētu ielas
Turpmāk plānots visu ceļu pieslēgumus vecpilsētu ielu teritorijā veidot pēc gājēju ietves nepārtrauktības principa. «Lai pie katras iebraukšanas teritorijā nebūtu pazeminātā ietve, tādējādi gājējiem satiksme tiktu nodrošināta droši, bez traumu riska ziemas periodā, kad var slīdēt. Tāpat, braucot ar velosipēdu un citiem transporta līdzekļiem, tas apgrūtinātu braukšanu. Tādā veidā arī tiktu samazināts autovadītāju ātrums uz nobrauktuvēm,» stāsta E. Gulbis, norādot, ka tāpat liela nozīme ir labiekārtošanas un satiksmes organizācijas elementiem.
«Izvietojot jaunas satiksmes organizācijas un labiekārtošanas elementus pilsētvidē, to vizuālie risinājumi ir jāsaskaņo ar būvvaldi, kā arī, ja tie tiek izvietoti Talsu pilsētas vēsturiskajā centrā, jāņem vērā arī skata perspektīvas. Lai vecpilsētā izvietotu zīmes, esam noteikuši galveno prioritāro skatu, kas tuvākajā nākotnē būtu jāattīsta, tas ir no Ķēniņkalna uz Talsu vecpilsētu. Šajā skatā nevar būt lieki labiekārtojuma elementi, kas šo skatu bojātu. Tas ir viens no unikālajiem Latvijas pilsētu perspektīvajiem skatiem.»
Laternu stabi
Augstos laternu stabus nomainīs pret maza izmēra laternu stabiem, kuri būs 4—6 metru augstumā. «Nebūtu vairs pārmērīgi augstie stabi pret apkārtējās vides arhitektūru. Ceļa zīmju un laternu stabi, kas atrodas gājēju satiksmes telpā, jāmarķē ar kontrastējošas krāsas joslām. Pilsētu vēsturisko centru ielās pieļaujams balts un melns krāsu marķējums — tātad melni stabi ar baltām joslām. Ielas posmā, vismaz viena kvartāla garumā, skvērā vai parkā uzstāda vismaz viena veida savstarpēji stilistiski saskaņotus funkcionāli nepieciešamus labiekārtojuma elementus, kas ir laternas, soliņi, atkritumu urnas, velo novietnes,» skaidro Būvvaldes vadītājs un piebilst, ka vairāk netiks izmantotas dzīvnieku barjeras, norobežojot brauktuvi no ietves.
«Vairāk izmantot puķu podus, koka barjeras, metāla barjeras, akmens vai koka stabus. Nav pieļaujams satiksmes organizācijas risinājums ar sintētiskiem materiāliem. Gājēju pārejām jāno-drošina vēsturiskai videi draudzīgi apgaismojuma risinājumi, kas nodrošina gājēju redzamību gan pirms, gan uz gājēju pārejas.»
Ātruma ierobežojumi
Koplietojamajām ielām atļautais ātrums būtu 20 km/h. Un kopumā pilsētbūvniecības pieminekļos atļautais braukšanas ātrums būtu tikai 30 km/h, tādējādi uzlabotos satiksmes drošība, kā arī samazinātos troksnis.
«Maksimāli jāsašaurina ielas brauktuves platums, lai samazinātu vidējo braukšanas ātrumu. Iegūto laukumu paredzēt velo infrastruktūrai vai izmantot citus labiekārtojuma elementus, lai labvēlīgāk iekārtotu velo satiksmi un cilvēku uzturēšanos vecpilsētas ielās,»
izklāsta E. Gulbis.
Horizontālos apzīmējumus var iestrādāt ielas segumā, izmantojot kvalitatīvus bruģa risinājumus. Drošas gājēju infrastruktūras atdalīšanai no autotransporta jāparedz vēsturiskai apbūvei saudzīgāki materiāli un autentiskāki risinājumi, piemēram, izmantojot akmens bruģi vai betona bruģi. Ielu un gājēju pāreju apgaismošanai jāizmanto siltā gaisma. Visās vēsturiskajās ielās jāpielieto tikai viena veida apgaismojums — vecpilsētai atbilstošs.
Pilsētu ielas
Emīls Gulbis pastāsta, ka pilsētu ielās tiks pielietots līdzīgs princips kā vecpilsētas ielās: «Būtu nepārtrauktas gājēju ietves, lai neradītu «amerikāņu kalniņus». Ātruma paškontrolei uzstādāmi ātruma mērīšanas displeji vietās, kur tas nepieciešams. Lietus ūdeņu savākšanas kanalizācijas akas jāveido tā, lai ūdens nekrātos gājēju pāreju vietās, kā tas bieži ir gadījies, — tur, kur ir gājēju pāreja, sakrājas vislielākās peļķes.»
Risinājumi pilsētu ielām vairāki:
«Jāpieļauj, ka vietās, kur ātrums no 50 km/h nomainīts uz 30 km/h, ir jāliek marķējums uz ielas, lai iedzīvotāji pēc iespējas ātrāk saprastu, ka šajā vietā ir mainījies atļautais braukšanas ātrums. Divvirzienu ielās un ielās ar intensīvu satiksmi jāveido brauktuves sašaurinājums pirms un pēc gājēju pārejas vai jāveido gājēju drošības saliņa brauktuves vidus daļā. Tāpat pieļaujams izmantot gājēju pārejas segumā iestrādātus papildu atstarojošus elementus, lai lietus un miglas laikā būtu vēl labāk saskatāms gājējs, ja tas šķērso gājēju pāreju.
Ielu apgaismošanai ir izmantojams apgaismojums ar silto balto gaismu (3000 Kelvini), līdzīgi kā vecpilsētai, bet gājēju pārejas tiek izgaismotas ar balto gaismu (5000 Kelvini) uzsverot gājēju pāreju un parādot, ka tur ir izmaiņas satiksmē.»
Tranzīta ielas
Tranzīta ielu krustojumos un pie gājēju pārejām visa veida stabiņi, kas atrodas gājēju satiksmes telpā — luksofori, ceļa zīmes, apgaismojums —, jāmarķē ar dzeltenu kontrastējošu krāsu vai līmlenti trīs dažādos augstumos no ceļa virsmas.
«Starp brauktuvi un ietvi jāparedz krāsojuma kontrasts, reljefa maiņa vai aizsargmargas, kas brīdinātu par novirzīšanos no ietves uz braucamo daļu. Krustojumos uzstādītiem luksoforiem jāparedz skaņas funkcijas un aktīvās norādes. Brauktuves šķērsošanas vietai ir jābūt vienā līmenī brauktuvi. Risinājumi — divvirzienu ielās un ielās ar intensīvu satiksmi ir jāveido brauktuves sašaurinājums pirms un pēc gājēju pārejas vai jāveido brauktuves saliņa. Gājēju pārejām uz ielām ar intensīvu satiksmi paredz speciālo apgaismojumu — līdzīgi, kā tas ir Raiņa ielā. Pieļaujams izvietot luksoforu ar izsaukšanas pogu,»
skaidro Emīls Gulbis.
#SIF_MAF2023