16. septembrī stundu nekursēs reģionālie autobusi – arī Talsu novadā

16. septembrī stundu nekursēs reģionālie autobusi – arī Talsu novadā

Lai pievērstu uzmanību kritiskajai situācijai sabiedriskā transporta nozarē, pasažieru pārvadātāji visā Latvijā 16. septembrī no 10.00 līdz 11.00 rīkos protesta akciju “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”. Šajā laikā reģionālie autobusi neizbrauks reisos vai reisa izpildes laikā apstāsies drošās vietās.

Pasažieru pārvadātāji skaidro, ka tie autobusi, kas jau būs iebraukuši Rīgā, kustību neapturēs un turpinās ceļu līdz Rīgas Starptautiskajai autoostai, bet reisi, kas būs paredzēti īsi pirms akcijas, netiks uzsākti un tiks izpildīti tikai pēc 11.00. Pēc protesta beigām autobusi atsāks kustību, pabeidzot kavēto reisu izpildi, lai gan daļa reisu var arī nenotikt.

Akcijā piedalīsies pasažieru pārvadātāji, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes pārvadājumos un kuriem ir noslēgts ilgtermiņa līgums ar valsts SIA “Autotransporta direkcija”. Tādējādi autobusu kustību vienu stundu 16. septembrī pārtrauks SIA “Daugavpils autobusu parks”, AS “Talsu autotransports”, SIA “Tukuma auto”, AS “Rēzeknes autobusu parks”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Norma A”, AS “Liepājas autobusu parks”, AS “Nordeka”, PSIA “Ventspils reiss”.  Pārvadātāji uzsver, ka akcijas mērķis nav radīt liekas neērtības pasažieriem, tāpēc autobusi apstāsies vietās, kur pasažieriem ir droši palikt un arī iespēja izkāpt, turklāt informācija par izmaiņām būs pieejama pārvadātāju mājaslapās, sociālajos tīklos un autoostās.

Protesta iemesls ir ilgstošs finansējuma trūkums

Pārvadātāji norāda, ka kopš 2022. gada strauji pieaugušas degvielas, darba spēka un citu resursu izmaksas, kas nav atspoguļotas ilgtermiņa līgumos ar valsti. Tāpēc uzņēmumi lūdz kompensēt radušos zaudējumus par laika posmu no 2022. gada jūlija līdz 2025. gada augustam, kā arī palielināt līgumcenu par vismaz 10 procentiem, sākot ar šī gada 1. septembri. Pēc pārvadātāju aplēsēm, kopējie zaudējumi 2025. gadā varētu sasniegt gandrīz septiņus miljonus eiro. “Slēdzot līgumus, pārvadātāji uzņēmās samērīgus komercdarbības riskus, taču vēlāk Krievijas sāktā kara Ukrainā un inflācijas izraisītā ilgstošā cenu pieauguma dēļ būtiski pārsniegts tas, ko varēja objektīvi prognozēt un iekļaut piedāvājumos. Turklāt investīcijas jau bija veiktas – daudzi uzņēmumi jau bija ieguldījuši autobusu parkā, remontos un darbiniekos, lai piedalītos konkursā. Atteikšanās nozīmētu šo ieguldījumu zaudēšanu,” norāda pasažieru pārvadātāji.

“Prasītā kompensācija 10 % apmērā no ilgtermiņa līgumos noteiktās pakalpojuma cenas sedz tikai to faktisko izmaksu daļu, kas pārsniedz piedāvājumos prognozēto izmaksu pieaugumu. Tiek lūgts kompensēt tikai to sadārdzinājumu, kuru nebija iespējams paredzēt ne pārvadātājiem, ne pasūtītājam, pat ne Latvijas Bankas ekspertiem,” teikts pasažieru pārvadātāju sniegtajā informācijā.

Uzņēmumi uzsver, ka viņu mērķis ir saglabāt drošu, pieejamu un uzticamu sabiedrisko transportu, taču bez papildu finansējuma tas vairs nebūs iespējams, jo zaudējumi apdraud uzņēmumu maksātspēju un reģionālo pārvadājumu nepārtrauktību.

Ar protesta akcijas radītajām izmaiņām būs jārēķinās arī Talsu novadā:

AS “Talsu autotransports” sniegtā informācija