Lielajām degvielas uzpildes stacijām šobrīd izdzīvot ir vieglāk, jo tām ir gan savas naftas bāzes, gan lielāki apgrozāmie līdzekļi. Taču arī mazās stacijas pagaidām tiek galā ar autovadītāju pieprasījumu. Lai gan pašām degvielas uzpildes stacijām šķiet, ka degvielas deficīta pazīmes nav, Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība norāda, ka tas ir iespējams scenārijs.
Jau vairāk nekā nedēļu degvielas cenas piedzīvo ļoti strauju kāpumu. Šīs nedēļas sākumā Talsos dīzeļdegviela maksā vidēji 1,84 EUR/l, savukārt 95. markas degvielas cena ir gandrīz 1,90 EUR/l, bet 98. markas degviela — 1,94 EUR/l. SIA “Lateva” valdes priekšsēdētājs Andis Āboliņš gan atzīst, ka labā ziņa ir tā, ka šo pirmdien iepirkuma cena ir kritusies.
Degvielas uzpildes stacijas atzīst, ka agresiju un negatīvu noskaņu no pircējiem nejūt. Lielākoties iedzīvotāji pērk dīzeļdegvielu — jo to gan vairāk patērē, gan vieglāk uzglabāt. Vairums šobrīd lej pilnas bākas. Talsenieks Jānis atzīst, ka tā viņš darījis vienmēr un šobrīd krājumus neveido. “Priekš kam?! Visam mūžam nesakrāsi. Cenu kāpums mani nebiedē, domāju, ka tikšu cauri,” uzskata Jānis. Tikmēr degvielas uzpildes stacijās var manīt rosību, un cilvēki pilda degvielu arī kannās — dažas dāmas viena otrai palīdz, lai smagās kannas ieceltu mašīnās. Rezervi veido arī mūsu sastaptais Arvīds, jo dzirdējis, ka degviela palikšot vēl dārgāka. “Daudz nē, kādus 30 litrus paņemšu. Kādām divām nedēļām sanāks, varbūt vairāk — cik tad daudz pensionārs braukā, tepat pa pilsētu tikai.” Jautāts, vai nebūs grūti, ja cenas kāps vēl vairāk, viņš pārliecinoši nosaka:
“Vienalga izdzīvosim — ka tikai Ukrainai būtu labi, pārējo mēs piecietīsim Latvijā! Mums jāpalīdz tiem, kam grūtāk.”
Arvīds, talsinieks
Degvielas uzpildes stacija pieder arī SIA “Kurzemes sēklas”, un tās valdes priekšsēdētājs Andris Kiršentāls atzīst, ka reizēm pat trīs reizes dienā jāmaina cena, lai varētu iepirkt nākamo partiju. “Izpirkts ir paliels apjoms pēdējā laikā. Bet ģeopolitisko notikumu dēļ tas ir saprotams. Uzņēmumiem, kam nav apgrozāmo līdzekļu, protams, tas nav vienkārši — lai gan tas nav vienkārši jebkurā gadījumā, jo cenu kāpums ir dramatisks. Bet jāstrādā ir un pakalpojums cilvēkiem jāsniedz.”
A. Kiršentāls atgādina, ka par uzglabāto degvielu mājās ir jārūpējas — ir ugunsdrošības noteikumi, turklāt tā var ieinteresēt zagļus.
Šobrīd autobraucēji cenšas sarūpēt rezerves, taču kādā brīdī būs pretējs efekts — iedzīvotāji mainīs ikdienas paradumus. “Ja viņi iepērk, tas nenozīmē, ka viņi arī metīsies patērēt. Viņi glabās kādam drošākam brīdim, ja nu tankos tiešām būs grūtības dabūt degvielu,” saka SIA “Kurzemes sēklas” valdes priekšsēdētājs. Pagājušajā nedēļā vienu dienu uz dažām stundām arī “Kurzemes sēklu” degvielas uzpildes stacijā bija problēmas iegādāties dīzeļdegvielu, jo autobraucēji visu bija izpirkuši.
Grūtības iegādāties degvielu šobrīd ir lauksaimniekiem, kuri to pērk vairumtirdzniecībā, jo uzņēmumi vispirms piegādā degvielas uzpildes stacijām un lauksaimniekiem nepieciešamajai degvielai vairumtirgotājiem nav uzkrāti tik lieli apjomi — pavasara darbi nav vēl sākušies.
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents uzskata, ka degvielas deficīts kādā brīdī patiešām ir iespējams, jo uzpildes stacijām vienkārši nebūs, kur to iepirkt. “Pēc mūsu ziņām kaut kur no aprīļa vai pēc aprīļa Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca ies uz rekonstrukciju. Tad būs jautājums, kur mēs ņemsim degvielu,” saka Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Sergejs Semjonovs. Viņš norāda, ka no 15. aprīļa, kad vajadzēs piejaukt biodegvielu, cenas pieaugs par vēl septiņiem astoņiem centiem par litru.
“Tāpēc mums bija tāds priekšlikums — varbūt šajā situācijā pagaidām, kamēr nebūs samazinājuma naftas cenām un naftas produktu cenām, varbūt neizmantot biodegvielu vasaras periodā.”
Sergejs Semjonovs, Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents
To apstiprina arī SIA “Lateva” valdes priekšsēdētājs Andis Āboliņš, ka izmaiņas tiek ļoti gaidītas. Viņš arī stāsta, ka šobrīd ir lielo tirgotāju negodīgas spēles, kas mazajiem tirgotājiem mēģina tirgot degvielu par augstāku cenu, bet paši savās uzpildes stacijās tirgo krietni zemāk. “Mazos spēlētājus pagrūž zem riteņiem,” saka A. Āboliņš.
Pagājušajā nedēļā Saeima noraidīja opozīcijas iesniegto priekšlikumu iegrožot degvielas cenas pieaugumu, samazinot akcīzes nodokli. Vēlāk medijiem Fiskālās disciplīnas padomes priekšsēdētāja Inna Šteinbuka skaidroja, ka akcīzes nodokļa samazinājums degvielai dārgi izmaksātu budžetam un cenu elastība un cenu atbilde uz nodokļa samazinājumu nebūtu liela. Tā liecinot pasaules prakse, bet SIA “Lateva” valdes priekšsēdētājs tam nepiekrīt: “Ir jādomā par cilvēkiem. Valdībai jāatbrauc pie tiem, kas reāli kaut ko dara šajā nozarē, nevis jāskatās ekseļa tabulās, kā pildās akcīzes nodoklis. Tā nedara — ar nozari ir jārunā!” Tikmēr Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Sergejs Semjonovs norāda, ka variants būtu samazināt PVN degvielai, kas, viņaprāt, Polijā jau esot sniedzis rezultātus.