27. septembra rīts bija īpašs pansionāta «Lauciene» iemītniekiem un darbiniekiem — pansionātā ar svinīgu atklāšanas ceremoniju tika atklāts Latvijā pirmais digitālais ārsta kabinets. Šī iespēja ļaus pansionāta iedzīvotājiem tikt pie ārsta konsultācijām, negaidot ilgās rindās, turpat no pansionāta digitālā ārsta kabineta.
Digitālais ārsta kabinets ir pilotprojekts šāda veida digitālās klīnikas izveidei, kas radies, sadarbojoties Talsu pašvaldībai, pansionātam «Lauciene» un «Digital Clinic».
«Digital Clinic» jeb Digitālā klīnika
ir platforma tiešsaistē, kas ļauj cilvēkiem rast medicīnisko palīdzību vai konsultāciju un pastāv jau kādu laiku, piedāvājot palīdzību tādu profesiju pārstāvjiem, kam nav iespēju tikt pie ārsta 24 stundas diennaktī lokācijas vai kādu citu iemeslu dēļ — jūrniekiem, pilotiem, tālbraucējiem. Tagad tā ieviesta arī Laucienes pansionātā. Senioriem būs iespējas pieteikt ārsta vizītes un konsultācijas un saņemt tās tuvāko divu trīs dienu laikā. Gadījumos, kad vajadzīga diagnostika vai dažāda veida specifiskas analīzes, sistēma ir īpaši svarīga, jo nereti uz diagnostikām rindā ir jāgaida vairāki mēneši, šad tad pat gads, tomēr ar sistēmas palīdzību šos izmeklējumus senioriem varēs veikt daudz ātrāk, apmēram pēc nedēļas.
Pansionāta «Lauciene» ģimenes ārste
Evija Sporāne pauž, ka, viņasprāt, jaunajai sistēmai ir lielas priekšrocības un ka šāda iespēja tikt pie konsultācijām vai izmeklējumiem ātrāk spēs atrisināt vairākas problēmas. Ilgā gaidīšana rindās nereti var ietekmēt seniora veselības stāvokli un slimības diagnostiku — kad pienākusi rindas kārta, situācija var būt krietni mainījusies. Attālinātās konsultācijas ir arī iespēja apmeklēt speciālistu tiem senioriem, kam ir kustību traucējumi vai šādi gari braucieni sagādā grūtības, vai pat var pasliktināt veselības stāvokli. Nereti ir gadījumi, kad klātienes tikšanās tiešām nav nepieciešama un to var veikt attālināti, tāpēc senioriem šāda iespēja ir īpaši nozīmīga. Projekta ietvaros ne tikai tiek piedāvātas iespējas apmeklēt vajadzīgās ārsta konsultācijas senioriem, bet vēl viens svarīgs aspekts ir pacientu medicīniskās informācijas digitalizēšana un vienotas sistēmas uzturēšana, lai, veicot kādu izmeklējumu, tas vēlāk būtu pieejams pacientam un tālāk nozīmētajiem speciālistiem, tāpēc svarīgi, ka sistēma nodrošina datu apmaiņu ar esošajām sistēmām, kā E–veselība, DataMed un lielākās laboratorijas. Digitalizācija palīdz arī samazināt darbinieku papīra slogu, tādējādi atbrīvojot laiku darbam ar pacientiem.
Senioru labbūtība — svarīgs aspekts
«Digital Clinic» vadītāja Sandra Pļaviņa uzsver, ka šoreiz ir bijis svarīgi pievērst uzmanību tieši senioriem, kas ir sabiedrības grupa, kam nereti tikt pie ārsta nav viegli gan loģistikas, gan pašu fiziskās ierobežotības, gan finansiālu un citu iemeslu dēļ. Senioru labbūtība ir ļoti svarīgs aspekts, arī šis ir solis, kā likt šiem cilvēkiem justies aprūpētiem, kad cilvēkam nav jāgaida divus gadus rindā pie speciālista, bet to var izdarīt uzreiz. Kabinetā būs iespējams arī gūt zināšanas par dažādiem tematiem, jo sistēmā iekļauti dažādi veselības veicināšanas pasākumi, tiešsaistes semināri, tā veicinot ne tikai fiziskās, bet arī mentālās veselības stiprināšanu.
Jauno kabinetu jau apmeklējis pirmais pacients, kurš radis iespēju konsultēties ar nepieciešamo speciālistu, bijis mazliet satraukts, bet ļoti priecīgs. Seniorus jaunās tehnoloģijas nebaidot un tas, ka konsultācijas notiek caur ekrānu, viņus nepārsteidz, jo visi, ejot līdzi laikam, ir pieraduši pie viedtālruņu, datoru un planšetu lietošanas. Kabinetā atrodams viss nepieciešamais komfortablai sarunai ar speciālistu un paša pansionāta medicīnisko komandu.
#SIF_MAF2023