Pie Talsu autoostas apzāģē kokus

Pie Talsu autoostas apzāģē kokus

2024. gads ir tikko iesācies, taču Talsos jau otro reizi apspriež koku nepareizu zāģēšanu pilsētas centrā. Šoreiz koki apzāģēti pie Talsu autoostas, par kuriem rūpi tur A/S «Talsu autotransports».

27. martā saņēmām ziņu, ka pie Talsu autoostas nevīžīgi apzāģēti koki. Arborists Uģis Ventiņš telefonsarunā pastāsta, ka valsts jau desmit gadus cīnās ar šāda veida vides sakopējiem un ka šobrīd tādi ir parādījušies arī Talsos, sabojājot pilsētas centru un vizuālo tēlu. Arborists uzskata, ka koki ir neglābjami sabojāti:

«Tie koki pirms tam bija pilnos vainagos. Ja tur gribēja kaut ko sakopt, tad varēja izzāģēt sausos zarus un tos, kas ir atpalikuši augšanā. Nekādā gadījumā nevarēja samazināt koku augstumu un arī vainagu platumu, jo tur visi smalkie, mazie zari ir izgriezti un atstāts stumbrs ar tādiem, pat nezinu, kā nosaukt, kaut kādiem strubuļiem… Principā tur ir atstāti gari celmi.»

Savukārt, sazinoties ar «Talsu autotransporta» pārstāvi, noskaidrojam, ka mērķis bija kokus sakopt, lai vide pie autoostas atdzīvotos: «Šie koki nemaz tik vienkārši netika apzāģēti. Tas viss tika saskaņots. Bija ieradusies komisija, apsekoja un atļāva zāģēt, lai sakoptu teritoriju, lai būtu glītāk. Tie ir ilggadēji koki, un tagad tāda ir tā metode — sakopt, lai būtu glītāk, lai pavasarī atkal viss zaļotu no jauna, nebūtu tie lielie, liekie, vecie zari, bet lai dzenās jauni zariņi. Neviens koks jau nav nozāģēts pavisam. Mēs tikai gribējām kā labāk.»

«Pēdējos 10 gadus Talsos šādi brīnumi nav redzēti,» teic arborists Uģis Ventiņš. /Foto: Edgars Lācis/

Arborists ar nopirktu diplomu

Arborists Uģis Ventiņš uz šo vides sakopšanu skatās skeptiski un uzskata, ka šādi kokus sakopt nedrīkst un ka arborists ar diplomu tādā veidā kokus nebūtu sakopis, ja vien speciālists tiešām ir mācījies un diplomu nav nopircis.

«Šobrīd lieta ir tāda, ka, ja zari ataugs, tad tie pēc apmēram gadiem pieciem — septiņiem kļūs bīstami. Ja tie zari, kas kokam bija, būtu atstāti, tad tie pēc šiem pieciem — septiņiem gadiem nebūtu bīstami. Tātad tie, kas tagad ataugs, lūzīs nost un apdraudēs gājējus, kuri tur staigā. Koks trupēs, un tā trupe agrāk vai vēlāk var aiziet līdz pat saknēm, un tāda auguma koki paliek bīstami. Tad tos būs jānozāģē. Tas, protams, nebūs nākamgad, bet pēc gadiem 10—20 tie koki būs nozāģēti,» tā Uģis Ventiņš.

Taču «Talsu autotransporta» pārstāve stāsta, ka viss tika veikts pēc likumā paredzētās kārtības. Arī speciālisti piesaistīti ar sertifikātiem:

«Tika piesaistīts cilvēks ar sertifikātu — arborists, kas var šo darbu veikt. Tas viss tika saskaņots. Mēs aizbraucām astoņu cilvēku komisijā, un tad mums pavēstīja, ka mums pašiem ir jāpiesaista arborists, kas šos kokus sakops. Gan jau viņš arī zina, ko dara.

Mēs domājam, ka tur arī visas normas ir ievērotas. Vajag jau arī tā, lai būtu skats. Redzēsim — sāks plaukt lapas, zaļos. Varbūt, ka beigās būs labs rezultāts un kāds pateiks arī kādu labu vārdu atsauksmē. Mēs negribējām neko ļaunu, gribējām tikai, lai ir labāk, lai ir sakopts, glītāks un gaišāks arī zāliens.»

«Pēdējos 10 gadus Talsos šādi brīnumi nav redzēti,» teic arborists Uģis Ventiņš. /Foto: Edgars Lācis/

Pēc laika var kļūt par bīstamiem kokiem

Tikmēr arborists Uģis Ventiņš neizpratnē par autoostas teritorijā padarītajiem sakopšanas darbiem. Viņš uzsver, ka, ja tā rīkotos arborists no viņa biedrības, ar šādu arboristu sadarbība vairs netiktu veidota. «Jautājums ir — kāpēc tas tika darīts? Ir MK 309. noteikumi. Ja īpašnieks tos kokus negrib, viņam bija jāgriežas domē ar iesniegumu, dome būtu aprēķinājusi dabai nodarīto zaudējumu, un tad varētu tos kokus nozāģēt. Īpašnieks acīmredzot nevēlas maksāt, bet grib tikt vaļā no tiem kokiem. Tad viņš šādā veidā it kā «sakopa», un pēc apmēram pieciem gadiem prasīs atļauju, ka tie ir bīstamie koki. Viņam nebūs jāmaksā videi nodarītais zaudējums, un viņš mierīgi varēs tikt vaļā no šiem kokiem. Izskatās, ka tur tā pašlaik tiek veidota situācija,» uzskata Uģis Ventiņš.

Nākotnē ērtāki kopšanas darbi

Tikmēr «Talsu autotransporta» komanda uzskata, ka nākotnē būs vieglāk arī šos kokus izpušķot, lai skaisti arī ziemā. «Kopt būs vieglāk. Sakopšanas darbi arī maksā naudu, kas tiek ieguldīta. Tā, ka tā nav ļaunprātība, tā ir uzņēmēja laba griba. Cilvēkiem vajadzētu paskatīties no abām pusēm un izvērtēt. Rezultāts vēl tikai ir priekšā, un es domāju, ka tas būs skaists — koki sazaļos, un arī uz Ziemassvētkiem domājam iestiprināt lampiņas, tagad to būs vieglāk izdarīt. Tā jau ir mūsu rūpe — rūpēties par vainagiem un pašiem kokiem. Un arī, es domāju, ka nekādi pārkāpumi no mūsu puses nav, jo viss tika saskaņots un cilvēks, kas to veica, bija sertificēts arborists,» teic A/S «Talsu autotransports» pārstāve.

#SIF_MAF2023