Zivrūpniecība ir nozīmīga nozare Latvijas ekonomikā, tāpēc jo īpašs prieks ir par zivju konservu ražotāju mūsu novadā, Rojā — SIA «Banga Ltd». Tās vārds ar lepnumu izskan ne tikai Kurzemes piekrastē, bet visā Latvijā un arī ārpus tās robežām.
Maija sākumā sveicām SIA «Banga Ltd» ar iegūto titulu «Ilgtspējīgs uzņēmums» konkursā «Talsu novada uzņēmēju Gada balva», novērtējot to, ka uzņēmums ir gan krietns darba devējs novada iedzīvotājiem, gan arī tālredzīgs attīstības plānotājs — nesen rūpniecības teritorijā uzstādīts lielākais saules paneļu parks Kurzemē, kas palīdz iegūt apmēram 25% no ražotnei nepieciešamā elektroenerģijas patēriņa. Nupat publiskota ziņa par SIA «Banga Ltd» veiksmīgo ieiešanu obligāciju tirgū, piesaistot līdzekļus 2,5 miljonu eiro apmērā uzņēmuma tālākai izaugsmei. Tas ļaus jau šomēnes uzsākt jaunas ražošanas ēkas celtniecību, iegādāties modernas ražošanas iekārtas, saldētavas, pakošanas līnijas, kā arī ieguldīt papildu līdzekļus uzņēmuma infrastruktūras un darbinieku darba apstākļu uzlabošanā. Paplašināšanas mērķis ir dubultot ražošanas jaudas un darīt to gudri — pēc iespējas automatizējot procesus.
Zivrūpniecības tradīciju mantiniece
SIA «Banga Ltd» savā ziņā varam uzskatīt par kādreiz slavenā Rojas zvejnieku kolhoza «Banga» zivrūpniecības tradīciju mantinieci, tāpēc tās pirmssākumi datējami ar 1947. gadu, kad zivju konservu tirgū pirmoreiz izskan Bangas vārds. Pašreizējā zivju konservu ražotāja veidolu uzņēmums ieguva 2011. gadā, kad ražotni izsolē iegādājās tās tagadējie īpašnieki. Kā atzīst SIA «Banga Ltd» direktors Ingus Veckāgans, pa šiem desmit gadiem uzņēmumam ir visādi gājis. Jau savas darbības pirmajos četros gados uzņēmums strauji attīstījās un ieguva atpazīstamību gan pašmāju tirgū, gan ar eksporta produkciju. Bet, tā kā liela daļa eksporta bija saistīta ar Krievijas tirgu, tad ekonomiskā krīze, ko izraisīja Krievijas iebrukums Ukrainā 2014. gadā, smagas izvēles priekšā nostādīja arī SIA «Banga Ltd» vadību. Tomēr uzņēmumam izdevās ne tikai tikt pāri visiem zaudējumiem saistībā ar Krievijas tirgus daļas aizvēršanos, bet arī panākt to, ka tas piedzīvo vēl straujāku attīstību un sasniedz daudz augstākus mērķus gan produkcijas kvalitātes un daudzveidības ziņā, gan arī peļņas palielināšanā un ražotnes attīstībā. I. Veckāgans uzskata, ka viņiem par labu nospēlējis tas, ka uzņēmums tolaik bija salīdzinoši neliels, attiecīgi arī nepieciešamo izmaksu sadaļā bija iespējams atrast risinājumus līdz brīdim, kad produkciju iespējams pārdot. Atceroties tos laikus, viņš jūtas ļoti pateicīgs daudziem sadarbības partneriem, kā, piemēram, vietējam Rojas zvejniekam, kas visgrūtākajā brīdī ļāva atlikt norēķinus par zivīm un izmaksāt tos ilgākā laika periodā.
90% produkcijas eksportē uz vairāk nekā 24 valstīm
Visai drīz uzņēmuma neatlaidība un gatavība mainīties vainagojās ar panākumiem. Vienam tirgum aizveroties, atvērās cits — maksāt spējīgāks un inovācijas mīlošāks. Eksperimenti ar produkcijas daudzveidību, iepakojuma oriģinalitāti, ekskluzīvu produktu radīšana tagad ir neatņemama ikdienas darba sastāvdaļa. Šobrīd ražoti tiek vairāk nekā 40 zivju konservu veidi un 90% produkcijas tiek eksportēta uz vairāk nekā 24 pasaules valstīm — uz Japānu, ASV, Dienvidkoreju, Ķīnu, Eiropas Savienības valstīm, bet Ukrainā tam pat ir savs meitas uzņēmums. Protams, karš Ukrainā tās darbību ir būtiski ietekmējis — vīri devušies karot, bet mammām ar bērniem uzņēmums palīdzējis atkļūt uz pagaidu dzīvi un darbu Rojā.
Ja kādreiz «Banga» bija slavena ar savām šprotu ražošanas tradīcijām, tad tagad šprotes veido mazāk nekā pusi no kopējā produkcijas apjoma. Arvien populārākas kļūst «Bangas» ražotās mīdijas, laši dažādās mērcēs, siļķu filejas, skumbrijas. Arī konservu prestižs gadu gaitā audzis. Ja kādreiz to uzskatīja par vienkāršāko risinājumu izsalkuma ātrai apmierināšanai, tad mūsdienās tas kļuvis jau par izsmalcinātu gardumu, ko pasniedz smalkā Japānas restorānā, vai kā īpaši izmeklētu dāvanu ekskluzīvā iepakojumā svarīgās tikšanās reizēs.
Pirmie zaļās elektroenerģijas ražošanā un robotu iesaistīšanā
«Bangai» ir arī tas gods būt pirmajiem zivrūpniekiem Latvijā, kas ieguldījuši līdzekļus zaļās elektroenerģijas ražošanas uzsākšanā. Sadarbībā ar enerģētikas uzņēmumu «AJ Power» uzstādītie vairāk nekā 600 saules paneļi tagad iedvesmo arī citus uzņēmējus darīt ko līdzīgu. «Banga» ir arī pirmais Latvijas zivrūpnieks, kas zivju apstrādē izmanto robotikas risinājumus. Šobrīd robots atvieglo zivju vēršanas procesu, bet plānā ir šo jomu attīstīt tālāk. I. Veckāgana redzējumā robots ienāk ražotnē, nevis lai aizstātu cilvēku, bet lai atvieglotu vienveidīgo uzdevumu veikšanu. Cilvēkam joprojām ir un būs nozīmīga loma ceļā uz sasniedzamajiem mērķiem, īpaši cilvēka intelektuālajam potenciālam. No sākotnējiem 30 darbiniekiem uzņēmums šobrīd ir izaudzis līdz 130, bet, lai sasniegtu iecerēto ražošanas jaudas dubultošanu, līdztekus robotikas risinājumiem plānots pieņemt darbā vēl apmēram 30 darbiniekus.
Uzņēmumā cilvēkresursu vadība tiek īstenota pēc principa — piesaistīt mazāk, bet labāk atalgotus darbiniekus. Uzņēmuma vadība apzinās, ka darbiniekiem ir svarīga droša un stabila vide. Gadu gaitā uzņēmums ir iemācījies novērst sarežģījumus, lai darbinieki algas varētu saņemt laikus un bez aizķeršanās. Darbiniekiem tiek apmaksāta veselības apdrošināšana, ir izstrādāta sistēma, kā nopelnīt piemaksas, papildus brīvdienas, kā attīstīt savas intereses, īstenot idejas… Ja kādreiz uzņēmums, piesaistot jaunus darbiniekus, meklēja galvenokārt vērējus un pakotājus, tad tagad uzsvars tiek likts uz to, lai cilvēks ir ar augstu atbildības izjūtu, lai ir vesels un lai grib strādāt.
Apmēram 1/3 no esošajiem SIA «Banga Ltd» darbiniekiem dzīvo Rojā, pārējos uzņēmums ik dienas ar autobusiem atgādā no Talsu, Mērsraga un no Vandzenes puses. Plānojot uzņēmuma paplašināšanos, aktuāla kļūst dzīvojamā fonda problēma. Lai piesaistītu jaunos speciālistus, īpaši tehnoloģiju un programmēšanas jomā, nepieciešama dzīvesvieta, bet piekrastē to atrast ir gandrīz neiespējami. Tomēr uzņēmums tic, ka arī šajā jautājumā risinājumi ir iespējami. Lai arī Covid ierobežojumi apgrūtināja ražošanas procesus un prasīja papildu ieguldījumus aizsarglīdzekļos un darbinieku testēšanā, tika atrasts veids, kā apmierināt divkārt pieaugušo pieprasījumu pēc uzņēmuma produkcijas. Līdz ar karu Ukrainā pieprasījums trīskāršojies. Tā rezultātā arī SIA «Banga Ltd» izmaksas algās un nodokļos jau sasniedz septiņu ciparu skaitli.
Uzņēmums ir ieguvis trīs dažādus starptautiskos sertifikātus, lai varētu darboties Eiropas Savienības tirgū, regulāri piedalās pasaules labākajās pārtikas izstādēs, un izskatās, ka jau šogad eksporta apjoms varētu būt vairāk nekā desmit miljoni eiro.
Kā sava novada un nozares patrioti SIA «Banga Ltd» cer, ka kopīgiem spēkiem izdosies stiprināt zivrūpniecības prestižu un veicināt mūsu novadā saražotās produkcijas atpazīstamību. Un tā arī ir — kā to šopavasar uzskatāmi parādīja «Reņģu ķēķa» pasākumi Kaltenē.